Het geschakeerde patroon van tijgernootjes is geldig als merk geregistreerd
Wat is er aan de hand?
Frito-Lay brengt al jaren “Tijgernootjes” op de markt en heeft de vormgeving daarvan, namelijk een geschakeerd kleurenpatroon, als merk geregistreerd. Intersnack biedt nu “Girafnootjes” aan die qua vormgeving aanzienlijk overeenkomen met de Tijgernootjes.
Aan de rechtbank Gelderland de vraag of dit merkinbreuk oplevert. De rechtbank oordeelt dat de merkregistratie geldig is, de merkregistratie is namelijk op een juiste grafische wijze (met een foto) weergegeven. Verder is de registratie voldoende beperkt doordat niet de kleuren in het algemeen worden geclaimd, maar de kleurencombinatie toegepast op de specifieke ronde vorm van nootjes. Bovendien is Duyvis de enige partij die dit soort gekleurde nootjes op de markt brengt. De Rechtbank komt vervolgens tot de conclusie dat de Girafnootjes inbreuk maken op de Tijgernootjes, want beide producten kennen een gelijke vormgeving, namelijk een noot met een geschakeerde uiterlijk in de kleuren oranje, bruin en geel. Het woord “Girafnootjes” maakt overigens geen inbreuk op het woord “Tijgernootjes”.
Maar het is eigenlijk heel simpel:
De Girafnootjes maken, door het gebruik van eenzelfde soort patroon dat al als merk is geregistreerd, inbreuk. Een ander patroon, denk aan “Zebranootjes” is daarom wel gewoon toegestaan.