BLOG

Populair Nederlands YouTube-kanaal StukTV overgenomen door Talpa

Met de explosieve groei van nieuwe media, en YouTube-kanalen in het bijzonder, zijn de afgelopen jaren een flink aantal BN’ers nieuwe stijl opgestaan. Voorlopers in deze nog relatief jonge markt, zijn de mannen van StukTV.

Lees verder

Ruzie over een Broodje Mario

De lezers uit Utrecht weten waarschijnlijk precies wat het is: een “Broodje Mario”, een Italiaanse bol met salami, chorizo, kaas, rauwkost en groene pepers. De smaak schijnt niet te evenaren te zijn, maar daar ging gelukkig de discussie niet over. Smaken zijn immers niet te beschermen, zo weten we sinds het Heksenkaas-debacle.

Broodje Mario wordt in Utrecht niet alleen gebruikt voor dit broodje, maar is ook de naam van de bakkerij die het broodje maakt. Eerder dit jaar is de bakkerij overgenomen en de nieuwe eigenaar gebruikt “Sfizio Mario” als naam voor zijn onderneming. Mondeling hebben de oude en de nieuwe eigenaar afgesproken dat het merk “Broodje Mario” niet wordt gebruikt en dat de nieuwe eigenaar geen broodje met die naam zal verkopen.

De eigenaar van “Broodje Mario” stelt dat er door het gebruik van de naam “Sfizio Mario” inbreuk wordt gemaakt op zijn handelsnaamrechten. Het gevaar zou bestaan dat klanten denken dat ze een broodje bij hem kopen in plaats van bij zijn opvolgende concurrent of klanten zouden kunnen denken dat er een band bestaat tussen beide ondernemingen.

Deze zaak lag recent voor aan de rechtbank in Utrecht[1]. Hoewel de rechter oordeelt dat “Broodje Mario” grote bekendheid geniet in Utrecht, geldt dat niet voor “Mario”. Alleen de combinatie van de twee woorden is bekend, zo meent de rechter. Nu het alleen de persoonsnaam is die in beide handelsnamen voorkomt, is dit onvoldoende om verwarringsgevaar aan te nemen. De verwarring die bij het publiek wel is ontstaan, wordt veroorzaakt omdat het Broodje Mario voorheen op dezelfde locatie werd verkocht, maar zou niet door de nieuwe naam van de broodjeszaak komen.

Ik vraag me af of deze beslissing wel juist is. Broodje Mario zou zich hier mogelijk op nawerking van de handelsnaam kunnen beroepen. Als de broodjeszaak zo bekend was dat het winkelende publiek nog steeds denkt dat de ’oude’ Broodje Mario nog op dit adres is gevestigd, dan lijkt Broodje Mario nog steeds handelsnaambescherming in te kunnen roepen. Er moet immers rekening worden gehouden met ‘alle omstandigheden van het geval’. Maar misschien was daar in dit kort geding geen ruimte voor. Ik denk dat dit niet de laatste keer is dat we van Broodje Mario horen. Zo krijgt het Utrechtse broodje ook bekendheid in de rest van het land!

[1] https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2018:3617

Blaffende honden doen huurders de das om

Blaffende honden doen huurders de das om

Een huurder van woonruimte of bedrijfsruimte is wettelijk verplicht zich ten aanzien van het gebruik van de gehuurde woning als goed huurder te gedragen (artikel 7:213 Burgerlijk Wetboek). Dit ziet niet alleen op het gebruik van de woning zelf, maar deze zorgplicht houdt ook in dat de huurder aan anderen geen overlast veroorzaakt. De huurder van de woning of de bedrijfsruimte moet er voor zorgen dat hij zijn omgeving geen overlast bezorgt en hij moet daarbij niet alleen op zijn eigen gedrag letten, want voor nagenoeg alles wat er in de woning of bedrijfsruimte gebeurt kan de huurder aansprakelijk zijn. Dit bleek opnieuw in een procedure bij de Rechtbank Den Haag d.d. 11 april 2018 (ECLI:NL:RBDHA:2018:7259) waar de hevig blaffende honden van de huurders hen de das om deden.

Lees verder

Ketchup; alleen als ie ijs en ijskoud is

Ketchup; alleen als ie ijs en ijskoud is

Ketchup bij je patat, je kunt je haast niet anders voorstellen. Ketchup in een hoorntje is dan toch wel weer een heel ander verhaal. Toch is deze gekke combinatie inmiddels in meerdere ijssalons in bijvoorbeeld Nederland en Engeland gewoon te verkrijgen. Het schijnt dat een ijssalon in Ierland hiermee is begonnen, naar eigen zeggen om groot ketchup fan Ed Sheeran welkom te heten voor een reeks concerten in Ierland. Maar mag je zomaar ketchup ijs met daarbij een Heinz label maken?

Lees verder

Ontslagen in de donkere dagen

Arbeidsrecht The Legal Group

Ontslaggolven aan het einde van het jaar. Het lijkt een jaarlijks terugkerend fenomeen te zijn. Elk jaar opnieuw worden wij vanaf de start van de donkere maanden door werkgevers gebeld die met personeel het gesprek aan willen gaan om te komen tot een einde van de arbeidsovereenkomst.

Lees verder