BLOG

Ze smelten de kazen!! ofwel … komt een BOA bij IE

Deze blog gaat over een uitspraak van het Europese Hof van eind vorig jaar. Daarin werd kort gezegd beslist dat de bescherming voor geografische aanduidingen, tot nu toe namen, zich ook uitstrekt tot een kenmerkende vorm of een kenmerkend uiterlijk. In een volgende blog beschrijf ik een andere uitbreiding van het vormmerk door datzelfde Europese Hof over het LEGO-blokje). Vormbescherming heeft ineens en onverwacht van twee kanten een impuls gekregen. N.m.m. overigens tussen ratio en willekeur.

Lees verder

De (merk)geheimen van SPA

Over Spa Rood, Spa Blauw, SpagO, Spa Wisdom, Spa Secrets, ASP, SPA’STA en SPARTA

Spa is altijd een mooi voorbeeld geweest in het merkenrecht. Is het een merk? Of is het een soortnaam? Bestaat Spa als merk? Of is het Spa bronwater – merk met een soortnaam toegevoegd? Als ik op een terras een spa blauw bestel, en ik krijg een Sourcy still – is dat dan merkinbreuk? En waar mag je spa dan eventueel nog wel voor gebruiken? Voor wellness? Voor een hamman? Voor andere gezondheidsproducten dan mineraalwater? Voor cosmetica?

Lees verder

Bij Loumi begint de Victorie

Hallou en SPA – merkhouders terug in hun hok

Zowel met betrekking tot het merk HALLOUMI als met betrekking tot het merk SPA (volgende blog) zien we beperkende uitspraken in unierechtelijke procedures, zowel de administratieve voor het EUIPO (unie merken- en modellenbureau in Alicante) als voor unierechters (Gerecht van Eerste Aanleg GEA en Europese Hof van Justitie HvJEU). In deze blog bespreek ik de kaas, in de volgende het bronwater. Omdat ik het nooit samen op tafel zet heb ik er ook maar 2 blogs van gemaakt. Verschil moet er zijn.

Lees verder

Een merknaam overdragen – mag dat eigenlijk wel?

Weer zo’n domme vraag van iemand die er niets van begrijpt. Natuurlijk mag dat. Overdragen – licentiëren. Mag allemaal. Want het is toch een absoluut recht. Van eigendom. Wat is je probleem?

Nou – ik lees wel eens over de herkomstfunctie van een merk. En over de kwaliteitsgarantie-functie. Dat is toch een kern van het merkenrecht? Dat gaat over markttransparantie. Dat gaat er over dat een consument er op mag vertrouwen dat het merkproduct dat zij vandaag koopt dezelfde herkomst (en kwaliteit) heeft dan hetzelfde merkproduct dat zij gisteren kocht.

Lees verder

Waar zouden we zijn zonder IE?

Ik heb mij zelf vanuit een economisch perspectief altijd kritisch opgesteld tegenover allerlei beweringen dat IE-rechten zo goed zouden zijn voor het bevorderen van creativiteit, innovatie en markttransparantie. Empirisch en theoretisch economisch onderzoek laat in het algemeen weinig heel van die claims. Waarbij vaak wordt aangetekend dat tenminste ook steeds vormen van creativiteit, innovatie en marktwerking worden afgeremd of zelfs helemaal geblokkeerd door het bestaan van IE-rechten. Een mooie discussie. Over averechts recht.

Lees verder

Van vrij reizen naar opgehouden bij de grens – de gevolgen van Brexit

Het zal niemand zijn ontgaan dat Brexit al jaren onderwerp van discussie is. Hoewel het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie al op 31 januari 2020 heeft verlaten, gold tot 1 januari 2021 een overgangsperiode. Hierdoor behoort het Verenigd Koninkrijk beoort sinds 1 januari 2021 officieel niet meer tot de Europese Unie.

Lees verder