BLOG

Nieuwe regels voor influencers

Per 1 juli zijn er nieuwe reclameregels bijgekomen voor influencers en hun marketing. Vanaf deze datum vallen influencers op YouTube, Instagram en TikTok met meer dan 500.000 volgers officieel onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media. Dat brengt extra regels met zich mee. Zo moet je je aanmelden bij o.a. het Commissariaat voor de Media en moet je duidelijk op je profiel informeren over wie je bent. Maar ook gelden er aanvullende reclameregels door een aanpassing van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

Deze blog markeert een paar van de veranderingen, en geeft een aantal verwijzende links.

Lees verder

Voor wie is het auteursrecht er eigenlijk?

Voor de auteur, hoor ik u al zeggen. De Auteurswet gebruikt het woord “maker”, omdat het niet alleen over geschreven zaken gaat. Alles wat je kunt maken (in de zin van creatief ontwerpen) daar heb je auteursrecht op. Het auteursrecht is er dus voor de maker. Maar is dat zo?

LIRA nieuwsbrief editie 63 van juni 2022 heeft een kop: “Geef het auteursrecht terug aan de auteur“. Dat geeft tenminste te denken. In diezelfde nieuwsbrief staat ook een persoonlijk verhaal van Michael Berg, auteur en creatieveling, die het heeft over zijn verdienmodel.

Lees verder

Soms lijkt het best wel veel op elkaar, maar mag het toch!

Het vaststellen van een IE-inbreuk is (bijna) nooit een vooraf uitgemaakte zaak. Dirk Visser schreef er “lang geleden” zijn oratie over. Het ABC van iedere IE-inbreuk. Een mooi analyserend overzichts”werk”. Lees hier maar in het kort en in zijn eigen woorden over die twee basis-emoties in het IE-recht: “vernieuwen is goed” en “nabootsen is slecht”.

In deze blog geef ik drie recente voorbeelden die “geen inbreuk” opleverden. Het is allemaal uit te leggen, maar vooraf ook lastig in te schatten.  Ik leg u een Amerikaans voorbeeld voor (met relevantie voor onze rechtskring), een voorbeeld van het EU merkenbureau en een uitspraak van een Nederlandse lagere rechter. Het quiz-effect is er natuurlijk nu al een beetje van af ….

Lees verder

Hoe merken waarde creëren voor jouw onderneming

Uit recent onderzoek van Brand Finance[1] blijkt dat de waarde van ondernemingen steeds meer wordt bepaald door zogenaamde immateriële activa, zoals merk- en modelregistraties. Ten aanzien van merken geldt dat ondernemingen die merkportfolio’s houden zo’n 56% meer opbrengsten hebben dan ondernemingen zonder merkregistraties.

Lees verder