BLOG

Kennisdisseminatie over Intellectuele Eigendom (1) – de visie van de Nederlandse overheid

Intellectuele eigendom heeft een behoorlijke aandacht van de Nederlandse overheid. Met regelmaat wordt er – onder auspiciën van het ministerie van Economische Zaken (tegenwoordig EZK) – beleidsevaluaties uitgevoerd. Ook andere (semi)overheidsorganisaties doen empirisch onderzoek naar de effecten van het IE systeem.

Als één van de vervolgstappen thematiseert het ministerie op 1 juli dit jaar de “Optimalisering kennisverspreiding en voorlichting rondom Intellectueel Eigendom” in een Kamerbrief.

In deze blog vat ik samen wat de beleidsvoornemens zoal zijn, waarbij ik teksten ontleen aan het Bijblad bij IE 2021/4 blz. 30 en 39. In een volgende blog (2) ga ik kort in op de rol van onderliggend empirisch onderzoek waarop het ministerie zich mede baseert, waarvan zij het belang keer op keer benadrukt, en waaraan zij meer wil gaan doen de komende tijd. Mijn suggestie is dat het hierbij wel eens om False Friends zou kunnen gaan.

Lees verder

Trollen in het IE-recht

De zoveelste reden om nog eens na te denken over IE-rationales

Bestaan er ook malafide IE-rechthebbenden?

Uit het octrooirecht kennen we de zgn. “patent trolls” ofwel trollen. In het domeinnamenrecht kennen we “kapers”. Uit een recente uitspraak blijkt het bestaan van merk-trollen dan wel merk-kapers. Misschien bestaan er ook wel auteursrecht-trollen. En misschien bestaan ze wel voor alle IE-rechten. Is er niet altijd een grens van “misbruik” maken van IE-rechten? En waar liggen dan die grenzen? Welke maatstaven zijn er? Of kenmerken alle IE-rechten zich als vormen van “misbruik maken van”? En van wat dan? Laten we er eens naar kijken (en er over nadenken).

Lees verder

Stripes forever – ofwel: komt een streepje bij IE

De strepen van Adidas, en in het bijzonder de merkbescherming daarvan, houden de IE-deskundigen al onwaarschijnlijk lang bezig. Schrik niet …. 24 jaar! Eén reden is stellig de stevige manier waarop de merkhouder voor zijn belangen op komt. niets vreemds aan. Maar een andere reden is ongetwijfeld het open karakter van veel merkenrechtelijke normen. Dat open karakter speelt trouwens een rol bij alle IE-rechten. Want zeg nou zelf: verwarringsgevaar, ruimte tussen strepen, visueel min of meer gelijk, relevant afwijkend, het totaalbeeld van twee strepen-combinaties, wel of niet “teveel lijken op”. Dat is natuurlijk geen juridische wetenschap meer, maar lijkt meer op de “kunst van het billijke en rechtvaardige” van de oude Romeinen (Ars aequi et boni).

Lees verder

Kennisdisseminatie over Intellectuele Eigendom (2) – Over onderzoek dat wijst op economische voordelen van het bezit van IE-rechten

Intellectuele eigendom heeft een behoorlijke aandacht van de Nederlandse overheid. Met regelmaat wordt er – onder auspiciën van het ministerie van Economische Zaken (tegenwoordig EZK) – beleidsevaluaties uitgevoerd. Ook andere (semi)overheidsorganisaties doen empirisch onderzoek naar de effecten van het IE systeem.

Als één van de vervolgstappen thematiseert het ministerie op 1 juli dit jaar de “Optimalisering kennisverspreiding en voorlichting rondom Intellectueel Eigendom” in een Kamerbrief. Daarover ging mijn vorige blog (Kennisdisseminatie (1). In deze blog ga ik kort in op de rol van onderliggend empirisch onderzoek waarop het ministerie zich mede baseert, waarvan zij het belang keer op keer benadrukt, en waaraan zij meer wil gaan doen de komende tijd. Mijn suggestie is dat het hierbij wel eens om False Friends zou kunnen gaan. False Science.

Lees verder

Wijnen, wijnen, wijnen! Printen op t-shirts, of toch niet?

De uitspraken “Wijnen, wijnen, wijnen” en “Mij niet bellen” van Martien Meiland sloegen aan bij het publiek nadat het programma “Chateau Meiland” een hit werd op de Nederlandse televisie. Reden waarom derde partijen graag gebruik maken van deze uitspraken, bijvoorbeeld door het afdrukken van de teksten op kleding, kaarten en tegeltjes.

Martien Meiland wordt daar niet altijd blij van en probeert te voorkomen dat derden geld verdienen aan zijn uitspraken, maar kan dat wel? Het monopoliseren van alledaagse woorden en zinnen met een beroep op een auteursrecht is te proberen, maar of zo’n uitspraak de drempel voor auteursrechtelijke bescherming haalt en zo ja, hoever de beschermingsomvang dan rijkt is niet altijd even duidelijk.

Lees verder

Champagne; pas op waar je aan begint!

Wij schreven al meerdere keren over discussies die er gevoerd worden rondom de naam Champagne. Het houdt maar niet op. Na onder meer Champagne shampoo, die Andrélon in het kader van een jubileum wilde uitbrengen (werd verboden), Shampers-badschuim (mocht ook niet) en “Russische Champagne” waar Michelle Seel al eerder over schreef in een blog[1], leek het voor Champagne aanhakers moeilijk te worden. Toch was daar ook eens Champagne-sorbet, die door het Hof van Justitie toch werd toegestaan, zolang de smaak ervan maar voornamelijk was toe te schrijven aan Champagne[2]. Lees verder