Handhaving Wet DBA hervat per 1 januari 2025: wat betekent dit?
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer actief handhaven op de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Dit markeert het einde van het handhavingsmoratorium dat sinds de invoering van de Wet DBA in 2016 van kracht was. Wat betekent deze hernieuwde handhaving en wat kun je doen om voorbereid te zijn?
De Wet DBA werd in 2016 ingevoerd met als doel schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Door de onduidelijkheid over de regels rondom zzp’ers werd al snel een handhavingsmoratorium ingesteld. Dat hield in dat de Belastingdienst slechts beperkte mogelijkheden had om op te treden, bijvoorbeeld alleen bij evidente kwaadwillendheid. Nu dat moratorium per januari 2025 vervalt, zal er weer actief gecontroleerd worden.
Wat verandert er?
De Belastingdienst zal vanaf 1 januari 2025 beoordelen of een arbeidsrelatie met een zzp’er daadwerkelijk als een overeenkomst van opdracht kwalificeert of dat sprake is van een dienstverband. Als blijkt dat een arbeidsrelatie als dienstverband moet worden gezien, kunnen naheffingen en boetes volgen. De regels zijn daarbij niet alleen fiscaal relevant; arbeidsrechtelijke claims, zoals loondoorbetaling of pensioenverplichtingen, kunnen ook een rol spelen.
Hoe wordt dit beoordeeld?
De Belastingdienst beoordeelt arbeidsrelaties aan de hand van de drie kenmerken van een arbeidsovereenkomst: loon, arbeid en gezag. Vooral het wel of niet bestaan van eengezagsverhouding zal in veel gevallen een doorslaggevende rol spelen. Om te bepalen of daarvan sprake is, wordt gekeken naar factoren zoals onder meer de mate van vrijheid in het uitvoeren van werk, inbedding in de organisatie en duur van de opdracht. Bovendien geldt, ook al is de relatie op schrift een overeenkomst van opdracht, de daadwerkelijke praktijk zal uiteindelijk uitwijzen of het eigenlijk om een arbeidsovereenkomst gaat.
Wat kun je als opdrachtgever doen?
Het is van belang om bestaande arbeidsrelaties met zzp’ers kritisch te bekijken. Controleer of de afspraken en de feitelijke werksituatie in lijn zijn met de kenmerken van zelfstandigheid. Waar nodig kunnen overeenkomsten worden aangepast of de rollen worden herzien. Als het risico op schijnzelfstandigheid te groot blijft, is een arbeidsovereenkomst wellicht een veiliger alternatief.
Met de hernieuwde handhaving wordt het des te belangrijker om arbeidsrelaties goed in te richten. Door tijdig maatregelen te nemen, kun je juridische en financiële risico’s beperken en zorgen voor toekomstbestendige samenwerkingen.
We begrijpen uiteraard de uitdaging om de huidige relaties met zzp’ers onder de loep te nemen en om goed in te schatten of de arbeidsrelaties voldoen aan de Wet DBA. Vragen of goed voorbereid het nieuwe jaar in? Neem gerust contact met ons op!