Ook in spoedgevallen
jouw New Legal partner.
Spoednummer: 020 -379 23 21
TLG – Kantoor AMSTERDAM

TLG – Kantoor AMSTERDAM

De Lairessestraat 107
1071 NX Amsterdam

TLG – Kantoor Den Haag

TLG – Kantoor Den Haag

Badhuisweg 84
2587 CL Den Haag

TLG – Kantoor Rotterdam

TLG – Kantoor Rotterdam

Veerkade 1
3016 DE Rotterdam

Ze vliegen tegenwoordig als warme broodjes over de muzikale toonbank. De muziekrechten van grote internationale artiesten, die verkocht worden voor een bedrag dat vaak tot diep in de miljoenen reikt. Zo verkocht popster Katy Perry onlangs de muziekrechten van verschillende albums voor 225 miljoen euro. Net zoals Justin Bieber, Bruce Springsteen en de rockgroep Queen, waar laatstgenoemde maar liefst 1 miljard euro voor kreeg. Kijkend naar de bedragen die hiermee gepaard gaan lijkt de verkoop een logische keuze, maar is dit altijd het geval? Wij duiken er dieper op in.

Het verkopen van muziekrechten

De eerste vraag die gesteld mag worden wanneer muziekrechten verkocht zijn, is of dit gaat over de verkoop van het auteursrecht (de tekst en melodie) of over de verkoop van de opnamen van de uitvoering (de uitvoering van de artiest). Het eerste aspect gaat namelijk over auteursrechten en het tweede aspect over naburige rechten. Deze rechten kun je los van elkaar verkopen en brengen andere inkomsten met zich mee. Wij duiken dieper in op het proces rondom het verkopen van auteursrecht.

Twee manieren van auteursrecht verkopen

Ga je als auteur je auteursrechten verkopen, dan kun je dit op twee manieren doen. Via een overdracht van het auteursrecht of door het verstrekken van een exclusieve exploitatie-licentie, voor bijvoorbeeld de duur van 10 jaar. Bij de overdracht van het auteursrecht is de artiest de rechten daarna kwijt waardoor de artiest doorgaans in één keer veel geld voor de overdracht van de rechten ontvangt. De artiest kan dit echter maar een keer doen. Bij het verstrekken van een exclusieve exploitatielicentie heeft de artiest na de duur van 10 jaar de exploitatierechten terug en kan de artiest besluiten om de rechten opnieuw te verkopen en nogmaals inkomsten te ontvangen.

Toekomstperspectief interessant door streamen

Het is dus interessant om te kijken naar het toekomstperspectief van het nummer. Met de opkomst van streamen is het steeds aannemelijker dat er ook een lange tijd na de release van een nummer nog inkomsten behaald kunnen worden. Dit is dan ook de reden dat investeringsmaatschappijen zich zijn gaan richten op het kopen en verkopen van muziekrechten en dit bij grote artiesten steeds vaker voorkomt.

Leeftijd artiest op moment van verkoop

Een ander aspect wat zeker meeweegt bij het (ver)kopen van auteursrechten, is de leeftijd van de auteur op het moment van verkoop. Het is namelijk een gegeven dat de auteur na zijn/haar dood nog 70 jaar lang royalty’s blijft ontvangen over het werk. Na die 70 jaar vervallen de rechten altijd en kan iedereen gebruikmaken van het werk. Dit betekent dus ook dat de koper bij een overdracht van recht ook nog 70 jaar na de dood van een auteur rechthebbende blijft over het werk. Het kan dan ook best wel schelen of je het auteursrecht koopt van een jonge auteur, of van een auteur op leeftijd waarvan de levensverwachting minder lang is. Op het moment van overlijden heeft de rechthebbende namelijk nog 70 jaar de auteursrechten in bezit.

Royalty’s van de artiest

De hoeveelheid en waarde van royalty’s die de artiest bezit op het moment van verkoop is een derde factor die meeweegt. Hoe waardevoller de royalty’s zijn, des te interessanter het is om deze over te kopen. Een nummer kan nog zo populair zijn, maar wanneer de artiest niet alle royalty’s bezit (doordat hij/zij het nummer bijvoorbeeld niet alleen heeft geschreven) kan de waarde hiervan minder hoog uitkomen.

Samenvattend zijn de wijze van verkoop (overdracht van recht, of middels een exclusieve exploitatie-licentie), het toekomstperspectief van het nummer en de levensverwachting van de artiest belangrijke zaken om op te focussen bij zowel het kopen als verkopen van auteursrechten.

Overigens is een ander interessant feitje dat de artiest altijd het recht op naamsvermelding behoudt bij het exploiteren van de muziek, ongeacht of de auteursrechten wel of niet in het bezit zijn van de artiest, volgens artikel 25 van de Auteurswet beschikt de artiest over verscheidene “persoonlijkheidsrechten”. Deze rechten kunnen – anders dan de auteursrechten – niet zomaar worden overgedragen, maar – naar Nederlands recht – wel via een testament aan iemand worden toegewezen.   

Wil je meer weten over het kopen of afstaan van muziekrechten? Ons New Legal team heeft jarenlange kennis van de entertainment- en muziekbranche en staat je ook met de kleine vragen tussendoor graag te woord.